Lesmethode

Introductie en motivatie:

De workshopreeks begint met een boeiende introductie waarin het belang van recycling en duurzaamheid wordt benadrukt. Het doel is om kinderen bewust te maken van de impact van afval op het milieu en hen te inspireren om creatieve oplossingen te bedenken.

Challenge:

Bij aanvang van de workshopreeks krijgen de de deelnemers een een uitdagende doelstelling: bouw een racewagen met gerecyclede materialen. Kinderen worden aangemoedigd om na te denken over de verschillende aspecten van een racewagen, zoals snelheid, aerodynamica en stabiliteit.

Ontdekking:

Om een beter begrip te krijgen van de werking van verschillende apparaten en mechanismen, gaan de kinderen aan de slag met het uit elkaar halen van apparaten die ze hebben verzameld. Hierbij kunnen ze denken aan oude speelgoedauto’s, elektronische apparaten of andere afgedankte objecten. Ze ontdekken hoe de verschillende onderdelen samenwerken en hoe ze deze kunnen hergebruiken in hun eigen racewagen.

Theorieles door de UvA:

Om de ervaring te verrijken en de kinderen meer inzicht te geven in de wetenschap achter de racewagens, wordt er een speciale theorieles gegeven door docenten en studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hier leren de kinderen over onderwerpen zoals aerodynamica, energieoverdracht en materialen.

Ontwerp en bouw:

Na het verkrijgen van de nodige theoretische kennis gaan de kinderen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van hun eigen racewagens. Ze worden aangemoedigd om creatief te zijn en verschillende technieken en materialen te gebruiken. Hierbij kunnen ze gebruik maken van gerecyclede objecten zoals kartonnen dozen, plastic flessen, flessendoppen, enzovoort.

Testen en verbeteren:

De workshop biedt de gelegenheid om de racewagens te testen op snelheid en prestaties. De kinderen leren dat het belangrijk is om te experimenteren, problemen te identificeren en verbeteringen aan te brengen om de prestaties van hun wagens te optimaliseren.

Race-evenement:

De workshopreeks wordt afgesloten met een spannend race-evenement. De kinderen kunnen hun racewagens tegen elkaar laten strijden en hun ontwerpen en verbeteringen presenteren aan hun ouders, medestudenten en andere geïnteresseerden.

Belangrijke aspecten van de lesmethodiek:

  • Ervaringsgericht leren: De nadruk ligt op hands-on activiteiten en het actief betrekken van de kinderen bij het bouwproces.
  • Creativiteit en hergebruik: Kinderen worden gestimuleerd om creatieve oplossingen te bedenken en materialen te hergebruiken.
  • Wetenschappelijke inzichten: De theorieles door de UvA biedt de kinderen een breder begrip van de wetenschappelijke principes die ten grondslag liggen aan racewagens.